شفیعی کدکنی

شفیعی‌کدکنی و تبلیغات؛ دربارۀ حق تصویر

این یادداشت پیشتر در مجله تجربه در مهر ۱۴۰۰ منتشر شده است مقدمه چندی پیش نمایشِ تصویر آقای شفیعی‌کدکنی ادیب مشهور در تبلیغی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام، به جدالی رسانه‌ای تبدیل شد و در کمتر از دو روز – چنان که خاصیت پلتفرم های تولید کاربرمحور UGC است- انبوهی از نظرات و نوشته‌ها در فضای…

ادامه مطلب

نفت و هنر؛نهادسازی در عصر پهلوی

این یادداشت در ضمیمه شنبه های شرق در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۸منتشر شده است. نهادسازی در عصر پهلوی مهرماه سال ۱۳۵۶ شاید ماندنی ترین مواجهۀ قدرت، هنر و نفت باشد. در روز افتتاحیۀ موزۀ هنرهای معاصر، شاه که از کنار اثر هاراگوچی Noriyuki Haraguchi رد می شد، وقتی پاکیزگیِ انعکاس بنا را در حوض دید از کامران…

ادامه مطلب

کنشگرانِ مرزیِ فرهنگ راهی به سامانِ تازه‌ی نهادهای حرفه‌ای و صنفی هنر

«نه کل نظام سیاسی و نه دولت قادر به سامان دادن حیات اقتصادیِ یک بخش نیستند، این کار تنها در صلاحیت گروهی است که آن­قدر به حرفه­ای خاص نزدیک­اند، که می­توانند طرز کار، نیازها و تغییرات­اش را توضیح داده و آن را تحت نظم و قاعده­ای خودبسنده درآورند.» امیل دورکهایم ۱) پویایی جامعه، یعنی گذشتن…

ادامه مطلب

استادان چند منظوره!

همه‌گیری کرونا نظام دانشگاهی ما را دچار سردرگمی و بحران کرده و همزمان باعث شده مشکلات ساختاری این نظام بیش از پیش خود را آشکار کند. اگر برای فهم مطلب به نوعی ساده‌سازی دست یازیم، می‌توانیم بگوییم نظام دانشگاهی از سه راس آموزش (استادان)، یادگیری (دانشجویان) و زیرساخت (اداری) تشکیل شده است. در این نوشته…

ادامه مطلب

عرصه عصر ديجيتال

اطلاعات برآمده از فعالیت های اقتصادی کشورهای دنیا حاکی از آن است که تغییری در ساختار اشتغال و درآمد پدید آمده است. این تغییر مربوط به افزایش سهم صنایع خلاق در تولید ناخالص داخلی و همچنین نرخ رشد مشاغل این صنایع است. بر اساس آخرین گزارش آنکتاد (انجمن تجارت و توسعه سازمان ملل UNCTAD)، صادرات…

ادامه مطلب

گرهی تازه در کسب‌وکارهای هنری و هنرمندان

به تازگی شهرداری‌های مناطق برای کسب‌وکارهای هنری که در اماکن مسکونی فعالیت می‌کنند، دشواری‌هایی به وجود آوردند که در برخی موارد به پلمب شدن واحد شغلی منجر شده است. ماجرا ازین قرار است که پیش ازین فعالیت‌های هنری، امور غیرانتفاعی به شمار می‌آمدند و شبیه به پیشه‌های دیگری مثل پزشکی، وکالت و مترجمی رسمی اجازه…

ادامه مطلب

چارسوی هنر، گامی به سوی توسعه فرهنگ

بخشی از یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با عنوان «چارسوی هنر» با مشارکت ۲۴ گالری از تهران و ۳۱ گالری از شهرستان‌ها در حال برگزاری است. گذشته از خود جشنواره تجسمی، این سؤال پیش می‌آید که اهمیت این رویداد در چیست؟ این موضوع را از دو منظر سیاستگذاری دولتی و بازار هنر می‌توان بررسی کرد. سیاستگذاری…

ادامه مطلب

عوامل مؤثر بر توسعه ی کارآفرینیِ صنعتی در پاکستان

نوشته­ ی: گوستاو پاپانک ترجمه­ ی:  حمیدرضا شش­جوانی[۲]   مقدمه: گوستاو پاپانک در سال ۱۹۵۱ از دانشگاه هاروارد دکترای اقتصاد گرفت و بعدها رئیس مؤسسه­ ی توسعه­ ی اقتصادی و استاد ممتاز دانشگاه بوستون شد. او به مدت ۵۰ سال در مورد اقتصادِ توسعه مطالعه و تحقیق کرده است. در این سه دهه­ ی اخیر…

ادامه مطلب

مجموعه‌داری نوپدید

یا مصرف متظاهرانه‌ی کالاهای هنری حمیدرضا شش‌جوانی مولفینو[۱] در کتابِ «مالکیت زیبایی» مجموعه‌داری را ارضاء میل افراد به ابراز خویشتن می‌داند. البته این کار طی فرایندی انجام می‌شود که در آن ارزش‌های هنری، صورتِ مادی به خود می‌گیرند. این صورت مادی، مصرف کالایی تجملی[۲] است که نشانِ ثروت فرد تلقی می‌شود. این‌ها را پیش‌تر تورشتین…

ادامه مطلب

وقتی از کارآفرینی هنر حرف می زنیم

دهه­ های جدید در اقتصاد جهانی، زمانه­ یِ رونقِ «اقتصاد خلاق» و رکودِ اقتصاد صنعتی است. ارزش افزوده در اقتصاد خلاق از راه کسب­ وکارهای خلاقانه­ ای حاصل می­ شود که بر اساس فعالیت­ های ذهن­ پردازانه در صنایع فرهنگی ایجاد شده­ اند. درین­ نوع اقتصاد، بیش­ترِ کسب­ وکارها در حوزه­ ی خدمات فرهنگی متمرکز…

ادامه مطلب

کیارستمی و مسأله‌ی حمایت دولتی

حمیدرضا شش‌جوانی حمایت دولتی از هنر، مشکلاتِ منفیِ نااندیشیده‌ای را سبب می‌شود. یکی ازین‌ها ایجاد رقابت ناعادلانه است. هنر مورد حمایت دولت به غیر از دریافت‌های مالیِ مستقیم، امتیازاتی نمادین به دست­می­آورد که منافعِ دیگری در بازار برایش به همراه دارد. حمایت از گروهی خاص نه تنها هزینه‌هایی برای هنر غیردولتی (مستقل) فراهم می‌آورد بل‌که…

ادامه مطلب

خرد عشایری و ضرورت صورت بندي اجزا و مولفه های آن

طرح مساله جامعه­ ی ایرانی در طول سده­ ی پیش دگرگونی­ های شتاب­ ناکی را تجربه کرده است که در تمام ساحت­های زندگی امروز ما نمود دارد. جامعه ­ی عشایری نیز به عنوان بخشی از این ساختِ کلی، فارغ از این تاثیرات نبوده و حتی شاید تغییرات گسترده­تری را به خود دیده است و شیوه­…

ادامه مطلب

حراج تهران، دستاوردها، تنگناها و آینده

حمیدرضا شش‌جوانی، مدرس و پژوهش‌گر اقتصاد هنر «در دنیایی که همه‌چیز بر پایه‌ی پول بنا می‌شود، این قیمت است که اثرِ هنری را می‌سازد» جف کونز سال‌ها بود که در ایران، بازار هنر به شیوه‌‌ای ابتدایی کار می‌کرد. با تغییراتی که آغاز آن به دهه‌ی ۱۹۷۰ برمی‌گردد، و با حضور هنر در طبقات سرمایه، آرام…

ادامه مطلب
اقتصاد فرهنگی یا اقتصاد خلاق

اقتصاد فرهنگی یا اقتصاد خلاق

   حمیدرضا شش­جوانی اقتصاد فرهنگی یا اقتصاد خلاق _ مدتی است که در وزارت ارشاد عبارت اقتصاد خلاق دهن به دهن می­چرخد، وزیر ارشاد هم تحت تأثیر مشاوره­ی نادرست، صحبت­ هایی کرده است. پرسش آغازین نوشته این است: چنانچه قرار باشد از میان »اقتصاد فرهنگ« و» اقتصاد خلاق «یکی را به عنوان راهبرد بخش فرهنگ…

ادامه مطلب

اقتصاد سیاسیِ هنر؛ انجمن ها و تشکل های حرفه ای

یادداشتی به بهانه­ ی انتخابات انجمن نقاشان ایران در مهرماه ۱۳۹۴ حمیدرضا شش­جوانی سال ۱۳۸۳ سیاست­­های اجرایی اصل ۴۴ ابلاغ شد و سال ۱۳۸۷ به صورت قانون درآمد. در یکی از تبصره­­های این قانون، حوزه‌ي فرهنگ مستثنی شد و قرار برین گشت که واگذاري این حوزه­ به بخش خصوصی مطابق لايحه‌اي باشد که يك‌سال بعد…

ادامه مطلب