کارآفرینی در عمل(۱۳۸۶)
سارا بلیکلی، به خاطر این که جوراب شلواری به پاهای اش ظاهری بی چین و چروک می داد، دوست داشت آن را زیرِ شلوارهای بلند و دامن های نازکاش، بپوشد. اما از قیافه ی جوراب های کشبافی که مجبور بود همراه صندل های بندی و این لباس های تنگ بپوشد، حالش به هم میخورد. خوب او همان کاری را کرد که بیشتر زنان دیگر می کنند: از مچ به پایین جوراب شلواراش را برید. نتیجه ی کار دردسرزا بود و جوراب شلواری از ساق پا بالا میآمد و ناگفته پیداست که لبه هایش ریش ریش می شد. سارا با خودش گفت «من همه جا را دنبال جوراب شلواری بدون کف گشته ام اما چیزی نیافتم» همه ی فروشنده ها می گویند «ایده ی جالبی است ولی به همان نسبت دست نیافتنی است.»
ناکامی بلیکلی او را به طرف همان کاری سوق داد که کارآفرینان اتفاقی انجام می دهند، یعنی، خودشان مشکل را حل می کنند. گرچه قبلاً به عنوان بازاریاب و کمدین کار کرده بود، متأسفانه هیچ تجربه ای در صنعت ساخت جوراب شلواری نداشت، پس شروع کرد به تهیه ی نقشه ی کلی کار و جست و جوی امتیاز ساخت. سارا آن قدر پول جمع کرده بود که بتواند وکیلی برای ثبت امتیاز انحصاری استخدام کند، اما هر وکیلی که داستان کار را می شنید به او می خندید. سرانجام وکیلی که با سارا به توافق رسید پیش خودش فکر م یکرد یا این کار یه جور شوخی است که دوستانم نقشه ی آن را کشیده اند و یا این که این خانم برای دوربین مخفی کار می کند. البته مساله ی استخدام وکیل یکی از چالش های بسیار سارا به شمار می رفت. انتخاب اسم، پیدا کردن تولیدکننده، طراحی بسته بندی و رساندن محصول به فروشگاه ها جزو همین فرایند بود. خانم بلیکلی تسلیم نشد و بالاخره اسپانکس Spanx تأسیس شد. محصول درست به هدف زده بود تا جایی که آپرا وینفری در سال۲۰۰۱ اسپانکس را به عنوان یکی از محبوبترین محصولات جدید انتخاب کرد. امروزه اسپانکس همه جا در فروشگاه های بزرگ، مخصوصاً بوتیک ها و البته بر روی وبسایت شرکت(www.spanx.com) وجود دارد.
داستان سارا بلیکلی نمونه ی جالبی است برای اهمیت مطالعه در تحقق پذیری کسب وکارِ کارآفرینانه. این داستان به ما نشان می دهد که شخص کارآفرین چگونه هدف اش را تعیین می کند، توانایی هایش را می سنجد و شرکتی را تأسیس می کند، مثل بلیکلی که با اعتقاد به این که ایده اش ایده ی خوبی است در مقابل چالش ها پایداری کرد. بله مطالعه ی تحقق پذیری کسب وکار برای کارآفرینان بسیار اهمیت دارد و این موضوع همان چیزی است که قصد داریم در این کتاب بدان بپردازیم. می خواهیم بدانیم راه های گوناگون خلق ایده برای کسب وکار کارآفرینانه کدامند، این ایده ها را چگونه باید ارزیابی کرد، چگونه باید رقبا را شناخت و بررسی کرد و سرانجام به گزینه های مالی مختلفی کارآفرین پیش رو دارد خواهیم پرداخت.