کارآفرینی در عمل(۱۳۸۶)

سارا بلیکلی، به خاطر این که جوراب شلواری به پاهای­ اش ظاهری بی چین­ و چروک می ­داد، دوست داشت آن را زیرِ شلوارهای بلند و دامن ­های نازک­اش، بپوشد. اما از قیافه ­ی جوراب ­های کشبافی که مجبور بود همراه صندل­ های بندی و این لباس ­های تنگ بپوشد، حالش به ­هم می­خورد. خوب او همان کاری را کرد که بیش­تر زنان دیگر می­ کنند: از مچ به پایین جوراب­ شلوار­اش را برید. نتیجه ­ی کار دردسرزا بود و جوراب­ شلواری از ساق پا بالا می­آمد و ناگفته پیداست که لبه­ هایش ریش ریش می ­شد. سارا با خودش گفت «من همه ­جا را دنبال جوراب­ شلواری بدون کف گشته ­ام اما چیزی نیافتم» همه­ ی فروشنده­ ها می­ گویند «ایده­ ی جالبی است ولی به همان نسبت دست­ نیافتنی است.»

ناکامی بلیکلی او را به طرف همان کاری سوق داد که کارآفرینان اتفاقی انجام می­ دهند، یعنی، خودشان مشکل را حل می­ کنند. گرچه قبلاً به عنوان بازاریاب و کمدین کار کرده بود، متأسفانه هیچ تجربه ­ای در صنعت ساخت جوراب ­شلواری نداشت، پس شروع کرد به تهیه ­ی نقشه ­ی کلی کار و جست ­ و جوی امتیاز ساخت. سارا آن ­قدر پول جمع کرده بود که بتواند وکیلی برای ثبت امتیاز انحصاری استخدام کند، اما هر وکیلی که داستان کار را می ­شنید به او می ­خندید. سرانجام وکیلی که با سارا به توافق رسید پیش خودش فکر م ی­کرد یا این کار یه جور شوخی است که دوستانم نقشه­ ی آن را کشیده ­اند و یا این که این خانم برای دوربین مخفی کار می­ کند. البته مساله ­ی استخدام وکیل یکی از چالش­ های بسیار سارا به شمار می ­رفت. انتخاب اسم، پیدا کردن تولیدکننده، طراحی بسته ­بندی و رساندن محصول به فروشگاه­ ها جزو همین فرایند بود. خانم بلیکلی تسلیم نشد و بالاخره اسپانکس Spanx تأسیس شد. محصول درست به هدف زده بود تا جایی که آپرا وینفری در سال۲۰۰۱ اسپانکس را به عنوان یکی از محبوب­ترین محصولات جدید انتخاب کرد. امروزه اسپانکس همه جا در فروشگاه ­های بزرگ، مخصوصاً بوتیک­ ها و البته بر روی وب­سایت شرکت(www.spanx.com)  وجود دارد.

داستان سارا بلیکلی نمونه ­ی جالبی است برای اهمیت مطالعه­ در تحقق ­پذیری کسب ­وکارِ کارآفرینانه. این داستان به ما نشان می­ دهد که شخص کارآفرین چگونه هدف ­اش را تعیین می­ کند، توانایی­ هایش را می­ سنجد و شرکتی را تأسیس می ­کند، مثل بلیکلی که با اعتقاد به این که ایده ­اش ایده­ ی خوبی است در مقابل چالش ­ها پایداری کرد. بله مطالعه ­ی تحقق ­پذیری کسب ­وکار برای کارآفرینان بسیار اهمیت دارد و این موضوع همان چیزی است که قصد داریم در این کتاب بدان بپردازیم. می­ خواهیم بدانیم راه­ های گوناگون خلق ایده­ برای کسب­ وکار کارآفرینانه کدامند، این ایده ­ها را چگونه باید ارزیابی کرد، چگونه باید رقبا را شناخت و بررسی کرد و سرانجام به گزینه ­های مالی مختلفی کارآفرین پیش رو دارد خواهیم پرداخت.