چرا هنرمندان فقیرند(۱۳۹۲)

کتابِ حاضر قصد دارد تا از منظری اقتصادی قواعدِ حاکم بر رفتارِ هنرمند، بازارِ هنر، مصرف ­کننده­‌ی کالای هنری و دولت را نشان دهد. البته تأکید نویسنده بر این است که قواعدِ اقتصادِ هنر منحصربه­ فردند و به­ تمامی با روایتِ کلیِ دانشِ اقتصادی سازگار نیستند.

هانس ابینگ، نویسنده­ ی این کتاب، استادِ سابقِ اقتصادِ فرهنگ در دانش‌گاهِ اراسموسِ روتردام و هنرمندِ شناخته­ شده ­ای در هلند است و از این نظر یکی از شایسته ­ترین افرادی است که می­ تواند درین ­باره­ نظریه ­پردازی کند. او سعی داشته از منظری پدیدارشناختی با درون­کاویِ یک هنرمندِ اقتصاددان، مسایلِ مرتبط با اقتصادِ هنر را تشریح و تحلیل کند، ازین ­رو با بسیاری از دیدگاه­ هایِ پوزیتیویستیِ رایج متفاوت است و آگاهی ­های ژرفی را برای خواننده تدارک می‌­بیند. فزون برین سعی داشته مطالب مورد بحث را به زبانی کاملاً روان توضیح دهد، تا هم برای خواننده­ ی مبتدی دست­ یافتنی باشد و هم خواننده­ ی متخصص را به ظرایفِ ساختِ اقتصادیِ هنر آشنا کند.

هر فصل از این کتاب با ذکر یک نمونه ­یِ مرتبط با موضوع آغاز شده و در باقیِ فصل ضمنِ تحلیلِ آن نمونه­ یِ خاص، نتیجه­ را به مواردِ مشابه نیز تعمیم می­ دهد. كتاب نه تنها اكثر حوزه­ هاي شناخته­ شده­ ي اين رشته را پوشش مي ­دهد، بلكه سعي دارد دانش­ های موجود در اين حوزه­ ها را با هم تركيب كند و الگويي براي مطالعه و بررسي در شرايط و موقعيت ­هاي ديگر ارایه دهد. پرسش ­هایی که در پایانِ هر فصل آمده ضمن این که خواننده را به ارزیابی دوباره­ یِ داده ­های متن سوق می ­دهد، زمینه را برای کنکاش­ هایِ نظریِ بیش ­تر فراهم می ­آورد.

گرچه این کتاب صرفاً تحلیلی درباره ­ی مناسباتِ حاکم بر اقتصاد و هنر در اروپای مرکزی است، با توجه به کمیِ منابع موجود، روش ­شناسي نظام‌مندش و این­که به عنوانِ مرجعي بين ­المللي براي تحقيقاتِ دانش­گاهي پذيرفته شده است؛ می ­تواند هم­چون مدلی نظری و تحلیلی برای پژوهش در این حوزه به کار آید و راه­ گشاي خوانندگان ايراني باشد. ناگفته پیداست که این کتاب بخشی از ره­ یافت­ هایِ نظریِ ممکن به مقوله­ ی اقتصادِ هنر است و امیدواریم به زودی کتاب­ های دیگری بر مبنای دانشِ­ بومی و چالش ­هایِ ویژه ­ی اقتصادِ هنر در ایران تولید شوند.

امتیاز این کتاب پس از چند چاپ به انتشارات علمی سپرده شد.