کاشان، کارآفرینی هنر و بازار نقاشی معاصر ایران

 

ششجوانی در گالری مریم کاشان

 

شش‌جوانی در این نشست علاوه بر بازار نقاشی معاصر، درباره توسعه کاشان از طریق فرهنگ صحبت کرد و نظریات اقتصاددانی به نام فیلیپس را درباره توسعه اقتصادی و کارآفرینی هنر توصیح داد. فلیپس چهار درس کلیدی برای موفقیت  شهرها در کارآفرینی فرهنگی ارایه می کند که ششجوانی با استفاده از این ۴ عنصر تلاش کرد امکان توسعه اقتصادی شهر کاشان را از طریق فرهنگ و هنر بررسی کند

اول، هنرمندان بیش­تر به آن چه خلق می‌­کنند می‌­اندیشند تا این که چه بهایی برای آن پرداخت می­‌کنند، با این همه، باید درآمدی کافی داشته باشند تا بتوانند خود را تمامْ وقت صرفِ کوشش­‌های هنری کنند. اگر هنرمندان مجبور به کار در مشاغلِ دیگر باشند، به همان نسبت مشارکت‌­شان در اقتصادِ شهر کم می­شود و در عوض هنرمندانی کم­درآمد و ناخرسند خواهیم داشت که منافعِ تعداد اندکی فرصت­‌طلبِ بی­هنر را برآورده خواهند کرد.

دوم، برای داشتنِ سیاستی موفق، بایستی میان نقشِ دولت – خواه محلی باشد خواه منطق‌ه­­ای یا ملی- و بخشِ خصوصی تعادلی برقرار نمود. همه­‌ی اقشار جامعه باید مشارکت داشته باشند و از آن سیاست حمایت کنند. نه این که تصور شود تنها سیاست­‌گذاران و فعالانِ هنری عناصرِ کلیدی موفقیت در اجرای آن هستند.

سوم، مکان، امر مهمی است و تاریخ شهر می­تواند سکوی پرشی باشد برای تحولی بنیادین در اقتصاد و فرهنگ. شهرهای صنعتیِ مهمی مثل منچستر در انگلیس و دیترویت در ایالات متحد، حیات­ دوباره­‌شان را از راهِ کارآفرینی موسیقی به دست آورده­‌ا‌ند. مردم باید به دنبال چیزی باشند که در شهرشان یکه بوده است، چیزی که با آن بتوان کارآفرینانِ هنر را برای شکوفایی اقتصادی برانگیخت.

چهارم، اگر چه نمی­توان همگان را آموزش داد تا موسیقی­دان، نقاش یا نویسنده­‌ی بزرگی شوند، آموزش و تربیت نقش بسیار مهمی در موفقیت از طریق هنر دارند. مؤسسات آموزشیِ دانش­گاهی و مدارس فنی، بسترهای بی‌­بدیلی هستند که به ایجادِ کارآفرینان هنری کمک خواهند کرد.

 

مشتاقانه منتظر دریافت نظرات شما دوستان عزیز هستیم